Glutenfri brød



Så kastede jeg mig ud i opgaven glutenfri brød , det har jeg ikke haft nogen god erfaring med :0) fik et godt råd på madlog , at jeg skulle spørge i " cøilaki i Danmark " gruppen på facebook og de var rigtig søde til at hjælpe mig ..... Tak for det alle sammen .
Jeg fik ikke nogen konkret opskrift , men forsøgte mig lidt frem og  brugte de gode råd og jeg syntes faktisk at resultatet blev rigtig godt . 
Så nu kan jeg servere noget ordenligt brød når GA kommer på besøg :0) 

900 g finaxs mjolmix 
100 g hirseflager 
50 g gær 
En go håndfuld hørfrø 
100 g græskarkerner 
2 mellem store kartofler revet 
1 stor gulerod revet 
3 - 4 tsk salt 
2 spsk honning 
9 1/2 d lunken vand
4 spsk olie 

Rør gæren ud i det lunkne vand .
Lad hirseflager og hørfrø trække i vandet i 5-10 min . 
Kom resten af ingredienserne i . 
Rør i 12 min med håndmixer eller røremaskine . 



Jeg kom dejen i store muffins forme med en ske , formene smurte jeg let  med olie . 
Hæves i ca 35 min .

Bagt ved 180 grader på nederste rille i ovnen . 
Jeg smurte dem ikke på toppen , tror jeg vil komme lidt æg på næste gang . 

De var rigtig gode og bestemt ikke tørre , frøs dem imens de stadig var lidt varme , krydser fingre for at de stadig er super gode når jeg tager dem op :0) 

Kunne jeg ha gjort det bedre , må i rigtig gerne komme med kommentar :0) 







Forsøgte mig også med rødbede / gulerod , de blev super gode :0) 





Kommentarer

  1. Hejsa.....at bage glutenfrit er ikke den nemmeste opgave, da jeg startede brugte jeg også forme som du gør her, men det kan lade sig gøre at bage almindelige boller! Hvis du har behov for gode råd, til glutenfri bagning, så må du endelig spørge :-)
    Et par råd til din opskrift her, brug glutenfrie havregryn, i stedet for hirse, orange Finax i stedet for den røde, brug Fiber Husk i stedet for kartofler, og pensel med æg for at få farve på bollerne!
    Mvh Gitte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte ..... Ja det er en kunst , så er det godt med gode mennesker , der kan give gode råd :0) jeg vil prøve at købe den orange , er den mælkefri ? Husk har jeg købt , så er det jo bare at kaste sig ud i det :0)

      Slet
  2. Tak for dine gode råd , det var rigtig pænt af dig , dem vil jeg prøve at bruge næste gang :0)

    SvarSlet

Send en kommentar