Saftig Mortens aften/juleand .



2 stk peking ænder ca 2400 g stykket 
1 pakke Svesker 
4 Æbler 
1 spisk tørret Timian / de hade ikke frisk 
Salt 

Forvarm ovnen til 215 grader . 
Tag den optøede and og pil indmaden ud .
Skyld den i koldt vand og tør den godt med køkkenrulle , både udvendig og indvendigt . 
Kom godt med salt på både indvendigt og udvendigt . 
Skær æbler i både og bland dem med svesker og timian , du kan bruge både frisk timian og tørret . 
Kom dem ind i anden , du må ikke undlade det , de er med til at give smag og fugt til anden .
Bind benene sammen med mad snor . 
Lig dem på en rist . 

Indmaden kommer du i en høj bradepande , undtagen leveren , husk salt . 

Kom bradepanden med indmaden i bunden af den forbarmede ovn . 
kom risten med ænderne i midten af ovnen .
Lad dem få ca 15-20 min i den meget varme ovn . 
Sæt nu ovnen på 150 grader . 
Tag bradepanden ud med indmaden , der skal nu gerne være en del fedt i bradepanden . 
Kom ca 4-5 spsk mel i bradepanden og lad fedtet absorbere melet , kom 1/2 liter vand på og sæt den tilbage under ænderne . 
Giv dem nu 1 1/2 time på 150 grader , hvis de skal spises med det samme 2 timer . 
Skær dem ud i forvejen og varm dem ovnen på 180 grader evt gril dem 5 min , så skindet bliver sprødt . 

Melet skulle nu gerne ha jævnet vandet i bradepanden , sigt det og kom det i en gryde , kog det op og kom kulør i , smag til evt med lidt væske fra din rødkål eller evt ribsgele . 

Serveres med kogte kartofler og rødkål . 





























Kommentarer

  1. Tror du de ænder har haft det godt?
    Er de halalslagtet?
    Er de danske?
    Er de økologiske?

    SvarSlet
  2. Anonym , jeg tænker hvorfor .
    Det er da relevante spørsmål , jeg tror ofte at der kommer noget i mit køkken som ikke er Dansk , halalslagtet eller økologisk , vi er en familie på 6 og vi syntes desværre ikke altid at det gøres nemt for os at vælge økologisk , det er vel et valg man tager , men valget var jo mit .
    Jeg kan godt se hvad du mener og tanken er fin , men det er desværre ikke alle familier som har de muligheder , hvis vi havde , så var valget også anderledes .
    Mvh Henriette

    SvarSlet

Send en kommentar